PENDEKATAN GOLONGAN ORIENTALIS
1.0 PENDAHULUAN
Golongan Orientalis telah merencana pelbagai dakyah dan propaganda dan ia dirancang dan dikaji untuk melenyapkan dan menghancurkan Islam dan pengikutnya. Pada zaman Rasulullah s.a.w sendiri bangsa Yahudi dan kafir Quraisy melakukan pelbagai tipu daya dan helah serta muslihat untuk memecah belah kan pengaruh Islam. Justeru itu ayat yang Allah turunkan ini bersesuaian dengan misi dan visi golongan yang seringkali melakukan pelbagai perancangan untuk menjayakan hasrat mereka.
“ Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepada mu (Wahai Muhammad) sehingga Engkau menurut agama mereka (yang telah terpesong itu). Katakanlah (kepada mereka): "Sesungguhnya petunjuk Allah (agama Islam itulah petunjuk yang benar". Dan demi sesungguhnya jika Engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka sesudah datangnya (wahyu yang memberi) pengetahuan kepada mu (tentang kebenaran), maka tiadalah Engkau akan peroleh dari Allah (sesuatu pun) yang dapat mengawal dan memberi pertolongan kepada mu.”
(Al-Baqarah:1:120 )
Orientalis menurut Indriaty, 1998 ; 2 dalam Mohd Fauzi Hamad, 2010: 168, sesiapa sahaja yang memberi pengajaran, menulis dan mengkaji mengenai Timur; tidak kira sama ada ia seorang ahli antropologi, sosiologi, ahli sejarah, filologi dan lain-lain digelar Orientalis dan hasilan daripada aktiviti –aktiviti mereka disebut sebagai Orientalisme.
Menurut Kamus Dewan, ( 4th ed ), ( 2007), Kuala Lumpur menjelaskan Orientalis ialah pakar dalam bahasa, kebudayaan dan lain-lain bangsa timur.
Orientalis bukan sekadar belajar Islam daripada jauh, tetapi mereka mendalami ilmu-ilmu Islam dengan mendalam, dengan teliti dan tekun. Sekali pun mereka orang Amerika yang tidak Islam, mereka mahir bahasa Arab, ilmu nahu dan saraf, ilmu fiqah, tauhid, tafsir, sirah dan lain-lain lagi. Untuk mencapai sesuatu hasrat dan tekad untuk menguasai dunia Islam, maka secara tidak langsung perlulah menguasai cabang ilmu yang ada di dalam Islam itu sendiri. Justeru itu, golongan Orientalis telah mengambil langkah untuk menguasai bahasa Arab dan sekali gus menguasai pelbagai khazanah ilmu yang telah di cetuskan oleh Golongan ilmuwan Islam sejak berabad lamanya.
2.0 PENDEKATAN ORIENTALIS
Menurut Zaharuddin Ab. Rahman, 2008, sebahagian besar mereka adalah dalam kumpulan pertama dan kedua. Mereka dilihat sangat aktif memainkan peranan meracuni pemikiran umat Islam agar tidak kuat berpegang kepada ajaran Islam, jika pun tidak meninggalkannya terus tetapi jati diri umat Islam akan tergugat secara tidak langsung. Pelbagai cara dan pendekatan di lakukan oleh pihak Orientalis untuk merealisasikan cita-cita mereka, antara pendekatannya ialah :
2.1 Memutar belit sejarah dan tamadun Islam
Golongan Orientalis telah menggunakan wadah penulisan dan melakukan pelbagai kajian dalam mengungkap pelbagai kisah yang digarap kan di dalam buku-buku karya mereka dengan pelbagai fakta yang menyeleweng dan diguna pakai oleh golongan penulis Islam sendiri. Begitu banyak fakta dan maklumat berkaitan dengan sirah hidup Nabi Muhammad serta tokoh ulung sejarawan Islam dan juga sejarah dunia Islam yang lainnya telah diberikan fakta yang salah dan menyeleweng dengan hakikat peristiwa sebenar yang terjadi. Sesetengah fakta itu diputar belit kan dan diselitkan kisah-kisah khayalan dan mitos sehingga sukar untuk dikenali antara baik dan buruk dan yang mana benar dan salah sesebuah peristiwa tersebut. Para orientalis ini menafikan sekeras-kerasnya sejarah penyebaran Islam dilakukan dengan cara paling lunak dan amat diplomasi sebaliknya mereka menyebarkan dakyah bahawa ajaran Islam ini disebar luaskan dengan mata pedang dan kekerasan. Mereka turut menolak kesejagatan risalah Islam yang sesuai untuk semua budaya dan etnik.
2.2 Meragukan umat Islam terhadap Al-Quran, As-Sunnah dan ulamak
Orientalis menakut-nakutkan dunia Barat tentang bahaya Al-Quran dengan mendedahkan bahaya Al-Quran melalui kajian yang dianggap ilmiah. Isi kandungan Al Quran dan ajaran-ajaran yang baik yang terkandung pelbagai hikmah dan kebaikan di selindung, biarpun kajian Orientalis menemui kepelbagaian ilmu dan pengajaran yang baik untuk umatnya seperti nilai ukhuwah Islam, keutuhan norma -norma akhlak dan sebagainya. Selain itu golongan Orientalis turut berjaya mempengaruhi dan menyebarkan kefahaman bahawa umat Islam hanya boleh bergantung kepada Al-Quran kerana lebih terjamin keasliannya. Seandainya dakyah Orientalis ini berjaya dilaksanakan dan dijadikan sebagai teras kehidupan oleh sebahagian besar dan menolak semua hadis yang diterima pakai oleh umat Islam pada zaman ini. Maka akan terhasil satu golongan intelek yang menjadikan kehidupan mereka hanya bersandarkan Al Quran semata-mata dan menolak hadis. Inilah yang sebenarnya menjadi agenda mereka agar wujudlah satu golongan orientalis baru di kalangan umat Islam.
Memetik dari berita Harian ( 2001), Menurut S Parvez Manzoor, dalam bukunya Method Against Truth: Orientalisme and Quranic Studies, pengkajian orientalis Barat ke atas A l-Quran biar apa pun manfaatnya, lahir daripada kebencian yang dipupuk dalam kekecewaan dan diselubungi dengan kebencian. Masyarakat Barat percaya untuk menyelesaikan masalah ancaman Islam, mereka cuba untuk mewujudkan perasaan syak wasangka tentang apa sahaja yang disampaikan oleh Nabi Muhammad s.a.w. Hanya Muslim yang keliru dengan kemukjizatan Al Quran akan mengabaikan misi dan visi untuk mengangkat martabat Al Quran itu sendiri di peringkat global.
“ Wahai sekalian umat manusia! Sesungguhnya telah datang kepada kamu: Bukti dari Tuhan kamu, dan Kami pula telah menurunkan kepada kamu (Al-Quran sebagai) Nur (cahaya) Yang menerangi (segala apa jua Yang membawa kejayaan di dunia ini dan kebahagiaan Yang kekal di akhirat kelak).”
(Surah An Nisa’ 4 : 174)
2.3 Menyerang umat Islam dengan “serangan pemikiran” atau “perang saraf
Kejayaan yang paling besar bagi orientalis ialah mengubah pandangan umat Islam dan inilah satu kepuasan dan kejayaan kerana kejayaan untuk mempengaruhi pemikiran umat Islam merupakan satu cara yang paling berkesan untuk menguasai umat Islam itu sendiri. Jangan terkejut jika golongan yang terpengaruh ini tidak terhad kepada mereka yang agak kebaratan atau tipis semangat keislaman nya sahaja, malah mereka juga datang daripada kalangan yang mendakwa pejuang Islam atau Islamik dan mempunyai asas keagamaan turut tidak terkecuali daripada terpengaruh dakyah orientalis.
Pihak Orientalis telah merencana pelbagai fikrah dan perancangan untuk menyalurkan pelbagai idea seperti pemikiran liberal, pluralisme, materialisme, positivisme, dan lain-lain lagi. Pemikiran tersebut telah dijadikan teras kehidupan dan akhirnya pemikiran ini dianuti oleh umat Islam dan meluaskan lagi perpecahan di kalangan umat Islam. Apabila pengaruh ini di jadikan satu kepercayaan dan amalan secara tidak langsung ia telah diiktiraf sebagai satu cara hidup yang telah disepakati sebagai amalan yang turut diterima oleh agama. Mereka juga menimbulkan keraguan terhadap Islam dan kaum Muslimin agar terpedaya dan beranggapan bahawa Al-Quran adalah hasil karya nabi Muhammad, hadis Nabi tidak boleh dijamin kebenarannya, Islam tidak lebih daripada gerakan politik di dunia Arab sahaja, Islam anti kemajuan dan sebagainya.
Memetik dari Mohd Fikri Che Hussain, ( 2010 ) , Sebahagian orientalis berusaha untuk mewujudkan penyelewengan terhadap kepelbagaian fakta ketamadunan umat Islam. Segala realiti ini wujud dan menjadi ciri keunikan ajaran Islam dan para penganutnya sejak sekian lama. Namun ia dinafikan dengan segenap daya kemampuan yang dimiliki oleh mereka agar tidak tersebar di kalangan bangsa lain yang berada di luar lingkungan ajaran Islam.
2.4 Melahirkan keraguan terhadap sumber-sumber dan ketamadunan umat Islam
Pihak Orientalis melakukan perancangan dan kajian untuk memisahkan kehidupan umat Islam dalam melakukan sesuatu sama ada aspek pembangunan ekonomi, politik, perundangan, kenegaraan, akhlak, kemasyarakatan, pengurusan dan pentadbiran daripada di jadikan sebagai satu wadah kehidupan. Mereka (Orientalis) menjadikan ilmu sebagai alat untuk menggagalkan dakwah Islam dan bersembunyi di sebalik topeng-topeng pembahasan dan penelitian ilmiah. Sebenarnya mereka itu memasukkan benih-benih kebatilan terutama sekali ke dalam Syariah Islamiah, masalah-masalah Fiqah dan sebagainya.
Atas dasar ini, muncullah satu keinginan kuat untuk memisahkan agama dari ilmu pengetahuan. Dan ini adalah satu realiti yang tidak dapat diterima oleh agama Islam. Dalam pada itu timbul pula di kalangan umat Islam sendiri yang ingin memisahkan antara agama dan ilmu pengetahuan atas dasar kejayaan yang berjaya dicapai oleh bangsa Eropah yang mencapai kemajuan pesat setelah memisahkan diri dari agama dan mencapai ketamadunan yang tinggi dalam ilmu pengetahuan dan peradaban. Sekiranya di campur adukkan agama dan pengetahuan, pihak tersebut beranggapan akan menyebabkan umat Islam akan mengalami kemunduran dan ketinggalan zaman. Hal itu mungkin timbul dari ketidakmampuan akal mereka untuk memahami peranan ilmu pengetahuan yang sebenarnya. Ilmu pengetahuan adalah satu pokok asas dalam agama Islam .
“Allah meninggikan darjat orang-orang yang beriman di antara kamu, dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan agama (dari kalangan kamu) beberapa darjat.”
(Al- Mujadalah ayat 58: 11)
3.0 CARA MENANGANI TINDAKAN ORIENTALIS
3.1 Mengambil langkah menulis sejarah dan tamadun Islam
Satu-satunya jalan untuk mengatasi kebatilan yang digemburkan oleh Barat adalah tanggungjawab ilmuwan Muslim untuk segera menyediakan pusat-pusat pengkajian yang menyelidik kebatilan dan kekeliruan ilmiah kaum orientalis. Dengan kata lain, untuk menghancurkan kebatilan pemikiran harus dengan pemikiran yang lurus berdasarkan logik dan hujah akal. Peranan pihak berkuasa juga penting dengan menubuhkan satu kumpulan penyelidik yang terdiri dari umat Islam sendiri dan menghasilkan penulisan yang ilmiah dan dapat mengutarakan kebenaran lebih terjamin keaslian sesuatu sejarah yang berlaku.
Memetik dari Muhammad Sa’id Ramadhan al-Buti (1983), Pihak berkuasa perlu merancang satu sistem pendidikan yang memberi ruang yang sempurna bagi pertumbuhan pengajian ilmu sirah untuk mendedahkan umat Islam menghayati ajaran Nya. Sekalipun di pusat pengajian menengah dan tinggi terdapat mata pelajaran sejarah Islam yang di dalamnya terkandung juga kisah perjalanan hidup Rasulullah s.a.w namun ia hanya berbentuk pengolahan cerita semata mata sedangkan perkara yang dituntut kita memahaminya adalah pengajaran-pengajaran dan iktibar yang tersurat mahupun yang tersirat demi manfaat umat Islam. Selain itu penjelasan tentang agama
Islam melalui pelbagai cara termasuk penulisan yang berdasarkan fakta dan bukan kata-kata yang berbentuk retorik semata-mata.
3.2 Mengukuhkan kefahaman tentang Islam
Di samping itu, pihak yang berkenan perlu menyanggah tuduhan-tuduhan kaum orientalis terhadap Islam dan umat Islam dengan mengungkap, menganalisis dan memperbetulkan tuduhan-tuduhan yang tidak benar baik di sengaja ataupun kerana kesalahan metodologi dan material. Ia juga bertujuan menumbuhkan kesedaran terhadap kesalahan yang dilakukan oleh orientalis kerana kejahilan, salah faham atau kerana sempitnya wawasan keislaman yang mereka miliki. Orang Islam juga perlu mengambil manfaat hasil karya orientalis khususnya kajian objektif ilmiah murni yang tidak dicemari motif-motif misi keagamaan dan penjajahan.
Pemimpin Islam yang berani perlu tampil memberi pendapat yang bertentangan dengan pendapat mereka ataupun beberapa peristiwa ganas yang dilakukan oleh segelintir pejuang Islam kerana kezaliman Barat sendiri. Justeru itu, orang Islam harus sentiasa berwaspada dan mengambil langkah yang positif dan strategik untuk mengatasi hal ini. Antara langkah yang harus diambil ialah menjelaskan semaksimum nya tentang agama Islam melalui pelbagai cara termasuk penulisan dan media massa yang berdasarkan fakta dan bukan sekadar kata-kata retorik. Orang Islam juga harus berusaha meningkatkan keilmuan terutama dari segi sains dan teknologi yang boleh menandingi kemampuan orang-orang Barat dan menampilkan cara hidup yang lebih progresif, dinamik serta mampu menangani krisis secara bijak dan mampu menggerakkan manusia ke arah kemajuan. Oleh itu, menjadi kewajipan orang Islam di Malaysia untuk berusaha mewujudkan satu masyarakat yang harmonis dengan meningkatkan kemajuan dirinya melalui prinsip Islam. Islam harus dirasai oleh orang Islam dan orang bukan Muslim dalam segala aspek kehidupan di negara ini kerana agama Islam rahmat untuk alam sejagat.
3.3 Memberi kefahaman Islam yang sebenar
Menangani masalah kekaburan tentang Islam memerlukan strategi dakwah dan tarbiah yang berintegrasi di kalangan umat Islam agar mampu memberikan pengarahan yang benar dan memiliki kefahaman serta nilai yang sebenar sebagaimana yang telah dibangunkan oleh Rasulullah s.a.w dan golongan sahabat Nabi s.a.w. Dengan kata lain, diperlukan suatu pola dakwah yang mampu memberikan sistem kekebalan dalaman umat Islam dalam berhadapan dengan serangan dan racun pemikiran musuh-musuh Islam. Dalam masa yang sama, perlu ada keutuhan tarbiah di kalangan umat Islam yang berjalan sepanjang masa agar dapat memberikan wawasan dan kefahaman Islam yang sebenar. Umat Islam perlu mempunyai institusi kewartawanan Islam yang sempurna dan lengkap, yang dikelola tenaga-tenaga yang profesional yang ikhlas dan mampu memberikan kefahaman sebenar tentang ajaran Islam. Untuk membangun umat Islam agar memiliki kesatuan hati, umat Islam perlu memiliki jiwa berdikari dalam pelbagai aspek kehidupan tanpa menerima sesutu perkara tanpa diketahui kesahihannya.
3.4 Menyatupadukan Umat Islam
Untuk menyatupadukan umat Islam agar memiliki kesatuan hati, umat Islam perlu memiliki jati diri dan nilai keimanan yang tinggi .Kebergantungan kepada pihak luar, khususnya dengan musuh-musuh Islam sama ada dalam bidang ekonomi, ketenteraan dan pentadbiran telah menyebabkan kepimpinan Islam akur dengan kehendak dan kemahuan mereka. Musuh-musuh Islam seringkali mengambil kesempatan terhadap istilah toleransi untuk menyuburkan gerakan anti Islam. Melalui perpaduan umat Islam pasti sebarang propaganda mampu di tangani bersama kerana penyatuan umat itulah kunci kekuatan Islam. Kekuatan iman pasti akan memberikan kekuatan kepada umat Islam menghadapi pelbagai dakyah ataupun propaganda musuh-musuh Islam.
“ Wahai orang-orang Yang beriman! Tetapkan lah iman kamu kepada Allah dan Rasul Nya, dan kepada Kitab Al-Quran Yang telah diturunkan kepada Rasul Nya (Muhammad, s.a.w), dan juga kepada Kitab-kitab suci Yang telah diturunkan dahulu daripada itu. dan sesiapa Yang kufur ingkar kepada Allah, dan Malaikat-malaikat Nya, dan Kitab-kitab Nya, dan Rasul-rasul Nya dan juga hari akhirat, maka Sesungguhnya ia telah sesat Dengan kesesatan Yang amat jauh.”
( An Nisa’ 4 : 136)
3.5 Penguasaan ilmu dan teknologi
Usaha harus dipertingkatkan supaya orang Islam dapat menguasai segala bidang ilmu termasuk sains dan teknologi yang boleh menandingi kemampuan orang-orang Barat Orientalis yakin dan berusaha untuk menerapkan fahaman mereka dan di jadikan sebagai teras dalam menambahkan pengetahuan. Untuk itu, usaha menerapkan ilmu pengetahuan yang bersendikan akidah dan syariat perlu diperkembangkan sejak dari bangku sekolah rendah lagi agar akan lahirlah generasi yang mampan dan ampuh menghadapi apa juga anasir-anasir dari pihak yang berusaha menyelewengkan akidah dan pegangan umat Islam. Di samping itu, Orang Islam perlu menjalankan penyelidikan hasil penguasaan teknologi agar mampu menangani segala krisis dengan bijak bagi membuktikan kebenaran Islam tanpa perlu bergantung pada kajian yang dikhuatiri akan diselewengkan.
4.0 PERANAN KEIMANAN TERHADAP HARI AKHIRAT
4.1 Komited dan iltizam dalam melakukan amalan
Menurut Abdul Hadi Awang ( 2008 ), kepercayaaan pada hari akhirat menjadi garis perbezaan antara manusia dan haiwan. Manusia yang percaya pada hari akhirat mempunyai akal fikiran yang luas dan dapat memahami perkara di sebalik apa yang dilihat dengan mata kasar.
Kepercayaan ini akan menguatkan iltizam dalam melakukan amalan dan tidak mudah di gugat oleh sebarang anasir yang mengelirukan. Kepercayaan kepada hari akhirat tentang sesuatu yang ghaib pasti menjadi satu benteng menangkis serangan yang boleh mengelirukan. Perkara ghaib yang tidak dilihat mata kasar pasti akan menjadi pengajaran yang penting bagi meneguhkan keimanan dan juga membawa sikap berlapang dada dan optimis serta menghilangkan fikiran yang sempit dan lebih optimis dengan ajaran Islam. Selain itu, ia turut memberi kelebihan kerana orang yang benar-benar beriktikad dengan hari Akhirat pasti dijanjikan balasan yang sangat setimpal kerana mempercayai sesuatu yang belum pasti bila akan berlaku pasti akan memberikan sepenuh komited dan iltizam untuk mempercayainya.
“ Sesungguhnya orang-orang Yang beriman, dan orang-orang Yahudi dan orang-orang Nasora (Nasrani), dan orang-orang Saabien sesiapa di antara mereka itu beriman kepada Allah dan (beriman kepada) hari akhirat serta beramal soleh, maka bagi mereka pahala balasannya di sisi Tuhan mereka, dan tidak ada kebimbangan (dari berlakunya kejadian Yang tidak baik) kepada mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita”
(Al baqarah ayat 02:62)
4.2 Menguatkan keimanan dan ketakwaan
Kehidupan kita di dunia ini tiada nilainya dan akan penuh penyesalan di akhirat nanti sekiranya kita tidak beriman dengan Allah dan hari kiamat lantas sentiasa melakukan amal kebajikan sebagai bekalan untuk perbicaraan dan timbangan amal yang akan dibuat di padang Mahsyar kelak. Semoga dengan mengingati kematian dan hari kiamat, akan bertambahlah iman kita selain berasa gerun terhadap peristiwa yang akan berlaku itu lantas berusaha sedaya upaya melakukan amal soleh untuk kehidupan yang bahagia di syurga nanti yang kekal selamanya. Sebarang dakyah dan tipu helah yang direncanakan pasti akan sirna sekiranya keutuhan iman umat Islam di sandarkan kepada keimanan yang jitu kepada apa sahaja syariat yang di amanahkan oleh Allah kepada umat Islam. Beriman kepada hari Akhirat juga memberi keteguhan akidah dan mampu menolak apa sahaja propaganda yang dilemparkan ke atas kesucian agama Islam.
“ Dan sesiapa Yang mencari ugama selain ugama Islam, maka tidak akan diterima daripadanya, dan ia pada hari akhirat kelak dari orang-orang Yang rugi”
(Ali Imran ayat 03: 85)
4.3 Menggalakkan melakukan amal makruf (kebaikan) dan meninggalkan maksiat
“ Bahkan manusia itu hendak berbuat maksiat terus-menerus. Ia bertanya" Bilakah hari kiamat itu datang?"
( Al-Qiyamat: 75 : 5-6)
Seseorang yang sentiasa mengingati akan peristiwa yang pasti berlaku ini, pasti juga akan mengingati mati. Hal ini kerana kematian adalah langkah awal untuk menuju ke hari kiamat. Insan yang mengingati mati pasti t idak berani dan mahu melakukan kemaksiatan kepada Allah dan bertekad untuk melakukan kebaikan dalam segala aspek kehidupan. Orang yang beriman kepada hari akhir akan lebih bertanggungjawab di dalam bertindak. Ia akan lebih berhati-hati serta penuh perhitungan. Sebarang bentuk kebohongan tentang Islam mudah ditepis kerana keimanan kepada hari Akhirat melahirkan insan yang kuat akidahnya dan teguh imannya.
“ Dia lah Yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) - untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: siapakah di antara kamu Yang lebih baik amal nya; dan ia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi Maha Pengampun, (bagi orang-orang Yang bertaubat)”
(Al Mulk ayat 67: 2)
4.4 Menghindarkan diri dari melakukan pembohongan dan kezaliman
Keimanan kepada hari akhirat akan menghasilkan umat Islam yang takut melakukan perkara yang di tegah kerana percaya pasti akan ada pembalasan yang benar bagi mereka yang melakukan kezaliman terhadap Islam. Melibatkan diri dengan pembohongan dan kezaliman. Meyakini perkara yang bertentangan dengan syariat Islam yang dibawa oleh golongan Orientalis pasti akan mengundang kemurkaan Allah dan akan di timpa azab yang pedih. Apabila adanya tempat yang akan dihisab dan dihitung amalan pasti menjadi tembok penghalang dari terjebak dengan pembohongan dan kezaliman.
ÇÒÏÈ
“ Dan (Tuhan berfirman lagi): sekiranya penduduk negeri itu, beriman serta bertaqwa, tentulah Kami akan membuka kepada mereka (pintu pengurniaan) Yang melimpah-limpah berkatnya, dari langit dan bumi. tetapi mereka mendustakan (Rasul kami), lalu Kami timpakan mereka dengan azab seksa disebabkan apa Yang mereka telah usahakan”
Al-A’raaf : 96:07
5.0 KESIMPULAN
Serangan Orientalis dalam pemikiran Islam adalah suatu ancaman yang sangat berbahaya. Bahkan bahayanya sukar untuk dikesan. seumpama barah yang hanya dapat dikesan setelah rosak nya banyak. Namun begitu, mempelajari orientalis juga merupakan keperluan kepada orang Islam bagi tujuan mengkaji dan menelaah sikap orang bukan Islam tentang Islam, Al-Quran, kenabian dan umat Islam. Perkara ini merupakan kewajipan bagi orang Islam untuk mengetahui penilaian pihak lain terhadap ajaran Islam dan sewajarnya keimanan dan keteguhan akidah kita kepada Rukun Islam dan Rukun Iman pasti akan meneguhkan akidah umat Islam itu sendiri. Tidak semua yang di bawa oleh Orientalis buruk, bahkan kajian mereka banyak membongkar khazanah ilmu Islam yang berharga. Malah hasil kajian Orientalis banyak merungkaikan tentang kehebatan Islam sehingga mampu menarik minat mereka untuk memeluk Islam. Begitulah kehebatan Islam sekiranya di kaji dengan akal yang waras pasti akan ditemui kebenaran Islam itu sendiri.
Ulasan
Catat Ulasan