hubungan syariah dengan konsep tauhid
1.0 PENDAHULUAN
Penulisan
ini akan membincangkan tentang hubungan syariah dengan konsep tauhid dan kepentingannya dalam kehidupan manusia.
Selain itu penulisan ini juga akan menyentuh tentang aspek syariah itu sendiri
yang bersifat syumul dan ianya mampu menyelesaikan permasalahan sosial yang
melanda di kalangan umat Islam . Seperti
mana dalil menunjukkan kesyumulan Islam sebagai agama yang mampu menyelesaikan
dan mengimbangi kehidupan manusia sama ada di dunia mahupun di akhirat. Firman
Allah Taala dalam surah Al Maa’idah ayat
3 :
tPöquø9$# àMù=yJø.r& öNä3s9 öNä3oYÏ àMôJoÿøCr&ur öNä3øn=tæ ÓÉLyJ÷èÏR àMÅÊuur ãNä3s9 zN»n=óM}$# $YYÏ 4
“ Pada hari ini, Aku telah sempurnakan bagi kamu ugama kamu, dan
Aku telah cukupkan nikmat Ku kepada kamu, dan Aku telah redakan Islam itu
menjadi ugama untuk kamu.”
Ayat
ini jelas menunjukkan bahawa Islam itu sendiri yang di dalamnya terkandung
pelbagai hikmah dan pengajaran yang bertunjangkan Al Quran dan As Sunah . Di
dalam penulisan ini akan dihuraikan hubungan syariah dan tauhid serta
kesyumulan syariah dan kepentingan
tauhid dalam pelaksanaan syariah dalam kehidupan.
Penulisan ini juga amat bertepatan dengan pelbagai permasalahan masa kini
dengan paparan dan juga pendedahan isu semasa tentang permasalahan sosial yang melanda masyarakat
masa kini. Justeru itu, hanya
syariah dan ketauhidan yang jitu mampu membentengi semua permasalahan berikut. Gabungan tauhid
dan syariah dilihat mampu untuk menyelesaikan pelbagai
permasalahan sosial di kalangan umat Islam di Malaysia masa kini.
Konsep syariah yang syumul
sangat-sangat berhubung rapat dengan
rasa keimanan dan tauhid
yang perlu ditanam dalam diri setiap umat Islam agar mampu menghadapi apa juga cabaran yang
datang. Sewajarnya syariah dipatuhi agar
segala masalah yang berlaku yang melibatkan permasalahan akidah, akhlak
dan ketauhidan mampu diselesaikan dengan mudah.
Syariat Islam merupakan aturan atau hukum
yang ditetapkan Allah untuk kemaslahatan
umat manusia. Apa sahaja tindakan yang berasaskan tauhid
serta mematuhi garis panduan syariat Allah merupakan kaedah-kaedah
mengaplikasikan tauhid dalam kehidupan.
2.0 KONSEP SYARIAH
Menurut Wiki Islam , Syariah bermaksud adalah agama,
iaitu apa-apa yang Allah tetapkan untuk hamba-hamba-Nya dan mengutus utusan dengan kitab-kitab untuk menyampaikannya dan untuk menunjukkan manusia kepada kebaikan
akhlak, muamalah dan dalam hubungan dengan sang Pencipta. Dengan makna ini, syariah bermakna agama
secara menyeluruh yang mencakupi dasar dan bahagian-bahagiannya. Syariah juga bererti hukum-hukum amaliyah
( fiqih ), didalamnya termasuklah ibadah.
Hukum Syariah dibahagikan kepada tiga iaitu hukum Syariah I’tiqadiyah (
Tauhid ), Hukum Syariah Akhlaqiah ( Tahdzib ), dan Hukum Syariah Amaliyah (
Fiqih ). Syariah mencakupi seluruh
aktiviti yang dilakukan oleh seorang
Muslim dengan aturan halal dan haram, baik dan buruk, semua perbuatan
dan malan manusia bertumpu kepada kekuatan iman dan akhlak yang bersumber pada
Al Quran dan Al Hadis sepertimana dalil Perintah Menjalankan Syariah:
"Kemudian Kami jadikan kamu (ya Muhammad) berada di
atas suatu Syariat(peraturan) dari urusan (agama), maka ikutilah syariat itu
dan jangan kamu ikuti hawa nafsu orang-orang yang tidak berilmu."(Q.S.
45.18)
Syariah memberikan kepastian hukum yang penting
bagi pengembangan diri manusia dan pembentukan dan pengembangan
masyarakat yang berperadaban (masyarakat madani).
Manakala menurut Wan
Mukhtar Wan Muda. ( 2010 ), Syariah dari sudut bahasa ialah mencipta,
menunjuk, menjelaskan , menerangkan jalan-jalan. Manakala syariah
dari segi istilah pula ialah apa yang telah ditentukan oleh Allah kepada
manusia, merangkumi pelbagai hukum serta undang-undang. Syariah ialah segala peraturan dan hukum yang
diciptakan Allah untuk hambanya sama ada berbentuk suruhan mahupun larangan.
Syariah ini meliputi perundangan yang
terkandung dalam Al Quran dan As Sunah yang disampaikan oleh pesuruh Allah
iaitu Nabi Muhammad S.A.W yang berkaitan dengan akidah , akhlak, ibadah dan muamalat dan semua ini memerlukan
tahap keimanan yang tinggi iaitu
kepercayaan kepada rukun Iman yang terkandung dalam ilmu tauhid
3.0 HUBUNGAN SYARIAH DENGAN KONSEP TAUHID
Untuk mengukuhkan keimanan dan ketakwaan kepada
Allah Islam telah melengkapkan dengan syariah untuk memberi panduan dan semua
hal yang berkaitan dengan pelaksanaan
syariah berkaitan dengan tauhid. Ini kerana sifat tabii
manusia yang gemar melaksanakan sesuatu apabila dia yakin dengan apa yang ingin
dilakukannya. Justeru itu kekuatan tauhid dan kesyumulan syariah jika di seiring kan pasti akan makin
kuat keimanan seseorang itu. Ibarat isi
dan kuku yang saling lengkap melengkapi antara satu sama lain. Perkaitan antara
keduanya dapat digarap kan dengan adanya Tauhid Rububiyyah dan Tauhid
Uluhiyyah. Tauhid ialah satu
bentuk keyakinan (keimanan) bahawa Allah itu satu. Mentauhidkan Allah bererti tidak menyekutukan nya dengan sesuatu. Untuk
mengukuhkan Syariah Islam perkara asas yang perlu ada ialah tauhid yang menjadi
kekuatan akidah seseorang. Antara konsep tauhid ialah Tauhid Rububiyah dan
Tauhid Uluhiyah.
3.1 Tauhid
Rububiyah
Tauhid Rububiyyah bermaksud beriktikad
bahawa Allah SWT itu bersifat Esa, pencipta, Pemelihara dan Tuan sekalian Alam.
Berikrar dan mengakui akan Rububiyyah adalah suatu
perkara yang diterima. Hakikat ini ada pada setiap fitrah manusia. Walaupun di
kalangan orang kafir mereka tetap mengakui Rububiyyah Allah SWT. Ini jelas
seperti mana Firman Allah dalam Surah Az-Zukhruf : 87:
ûÈõs9ur NßgtFø9r'y ô`¨B öNßgs)n=yz £`ä9qà)us9 ª!$# ( 4¯Tr'sù tbqä3sù÷sã ÇÑÐÈ
“Dan Demi sesungguhnya! jika Engkau (Wahai Muhammad) bertanya kepada
mereka: "Siapakah Yang menciptakan mereka?" sudah tentu mereka akan
menjawab: "Allah!". (jika demikian) maka Bagaimana mereka rela
dipesongkan (dari menyembah dan mengesakan Nya)?
Tauhid Rububiyah
berperanan untuk menegaskan
dan beriktikad bahawa Allah
adalah
” Rab ” atau Tuhan bagi segala sesuatu dan
tidak ada Tuhan selain-Nya. Tauhid Rububiyah ialah pengakuan bahawa Allah
sahaja yang mampu menghidupkan, mematikan, memberi manfaat dan mudarat,
memperkenankan segala yang dipinta sepertiman afirman Allah dalam surah Al-
A’raf : 54
cÎ) ãNä3/u ª!$# Ï%©!$# t,n=y{ ÏNºuq»yJ¡¡9$# uÚöF{$#ur Îû ÏpGÅ 5Q$r& §NèO 3uqtGó$# n?tã ĸóyêø9$# ÓÅ´øóã @ø©9$# u$pk¨]9$# ¼çmç7è=ôÜt $ZWÏWym }§ôJ¤±9$#ur tyJs)ø9$#ur tPqàfZ9$#ur ¤Nºt¤|¡ãB ÿ¾ÍnÍöDr'Î/ 3 wr& ã&s! ß,ù=sø:$# âöDF{$#ur 3 x8u$t6s? ª!$# >u tûüÏHs>»yèø9$# ÇÎÍÈ
”Sesungguhnya Tuhan kamu ialah Allah Yang menciptakan
langit dan bumi Dalam enam masa lalu ia bersemayam di atas Arasy; ia melindungi
malam Dengan siang Yang mengiringinya Dengan deras (silih berganti) dan (ia
pula Yang menciptakan) matahari dan bulan serta bintang-bintang, (Semuanya)
tunduk kepada perintahNya. ingatlah, kepada Allah jualah tertentu urusan
menciptakan (sekalian makhluk) dan urusan pemerintahan. Maha suci Allah Yang
mencipta dan mentadbirkan sekalian alam”.
Di dalam
tauhid Rububiyah terkandung konsep berikut:
v Allah adalah pencipta, pemilik dan pentadbir
sekalian alam.
v Allah berkuasa untuk memberikan sesuatu
mengikut kehendak-Nya
v Kekuasaan-Nya meliputi seluruh langit dan bumi.
3.2 Tauhid Uluhiyah
Tauhid Uluhiyyah ialah beriktikad
bahawa Allah adalah Tuhan yang sebenar dan tidak ada Tuhan lain selain
daripada-Nya. Tauhid ini berasaskan keikhlasan kepada-Nya pada zahir dan batin
dalam melaksanakan segala ibadah dan kita
mentauhidkan Allah dalam peribadatan atau persembahan. Di dalam tauhid ini juga terkandung tauhid
Rububiyah dan tauhid Asa’ Wa Sifat. Allah mengutus kan para Rasul untuk menyeru manusia menerima
Tauhid Uluhiyyah iaitu mengesakan Allah dengan melaksanakan segala perintahnya
dan meninggalkan segala larangannya. Dalam tauhid Uluhiyah
terkandung dua kalimah syahadah dan melalui kalimah syahadah ini kita mengakui
ketauhidan Allah dan Rasulnya
sepertimana firman Allah dalam surah Al – Anbiya’ : 25
!$tBur $uZù=yör& `ÏB Î=ö6s% `ÏB @Aqߧ wÎ) ûÓÇrqçR Ïmøs9Î) ¼çm¯Rr& Iw tm»s9Î) HwÎ) O$tRr& Èbrßç7ôã$$sù ÇËÎÈ
” Dan Kami tidak mengutus sebelummu
(Wahai Muhammad) seseorang Rasul pun melainkan Kami wahyukan kepadanya:
"Bahawa Sesungguhnya tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Aku;
oleh itu, Beribadatlah kamu kepadaku".
Ayat di
atas jelas menunjukkan betapa Allah sangat-sangat menyuruh hambanya beriman
kepada Allah dengan keimanan yang mutlak. Melaksanakan suruhannya bermakna
melaksanakan syariah Allah. Melaksanakan
Syariah Allah melengkapkan konsep
tauhid kepada Allah itu sendiri.
Menurut Wan Mukhtar Wan Muda. ( 2010 ),
menjelaskan Tauhid Uluhiyyah ialah mengesakan Allah dalam ibadah dan
ketaatan. Melakukan segala perintah Allah dalam semua aspek
kehidupan. Menyembah dan melakukan
ibadah kepada Allah dapat dilaksanakan dengan penuh rasa keimanan yang tinggi
wujud hasil dari rasa cinta dan keyakinan iman yang tinggi kepada Allah dan
melaksanakan perintah Allah dengan merendahkan diri dan mengharapkan sesuatu
dan memohon pertolongan hanya kepada Allah semata-mata.
Seperti mana firman Allah dalam surah Taha :
14
ûÓÍ_¯RÎ) $tRr& ª!$# Iw tm»s9Î) HwÎ) O$tRr& ÎTôç6ôã$$sù ÉOÏ%r&ur no4qn=¢Á9$# üÌò2Ï%Î! ÇÊÍÈ
"Sesungguhnya
Akulah Allah; tiada Tuhan melainkan Aku;
oleh itu, Sembahlah akan daku, dan dirikan lah sembahyang untuk mengingati
daku”
Seseorang
hamba itu disifatkan sedang menyembah Allah apabila dia menyerahkan seluruh jiwa
raga kepada Allah, bertawakal kepada Allah, berpegang teguh kepada
ajaran-ajaran Allah, berpaut kepada ketentuan Allah, meminta (mengharap) serta
menyerah sesuatu hanya kepada Allah, melaksanakan segala syariat Allah dan
memelihara segala perlakuan (akhlak, perkataan dan sebagainya) menurut
cara-cara yang diredai Allah. Keseluruhan
ajaran Islam berasaskan tauhid dan keseluruhan kandungan A l-Quran
meliputi segala aspek tauhid. Kandungan ayat-ayat al-Quran meliputi
pengkhabaran tentang Allah, sifat Allah, kejadian Allah,
perbuatan Allah dan pentadbiran Allah.
Al- Quran membincangkan tentang
al-amr (perintah) dan anbia Allah (nabi-nabi Allah) kerana kedua-duanya
ada kaitan dengan penciptaan dan kekuasaan Allah terhadap makhluk-Nya. Al-Quran
menerangkan segala bentuk balasan baik (pahala) untuk mereka yang mentaati
Allah, Rasul dan syariat Nya. Semua ini untuk mengajak mereka menegakkan Tauhid al-Uluhiyyah dan Tauhid
al-Rububiyyah. Al-Quran menerangkan segala bentuk balasan seksa (dosa) untuk
mereka yang tidak mematuhi syariat-Nya. Semua ini untuk
menjelaskan bahawa manusia perlu kembali kepada dasar tauhid dan ibadah kepada Allah.
Oleh itu tauhid adalah inti pati atau
asas Islam. Daripada tauhid terpancar segala sistem, perintah, hukum dan
peraturan. Semua ibadat dan hukum dalam
Islam bertujuan untuk menambah, memahirkan, menguatkan dan mengukuhkan lagi
tauhid di dalam hati orang-orang mukmin.
4.0 KEPENTINGAN SYARIAH DALAM KEHIDUPAN
Undang - undang syariah bukan saja mampu untuk menghukum pesalah
tetapi juga berperanan mendidik serta memberi pelajaran kepada masyarakat
supaya menghindari perbuatan yang dimurkai Allah. Memetik kata-kata Zaid Kamaruddin ketika Seminar Menangani Isu Islam (SeMI) 2010
dalam ucapannya bertajuk 'Gejala Sosial: Syariah Jalan Penyelesaian'
anjuran Pertubuhan Jamaah Islah
Malaysia (JIM) mengatakan bahawa gejala sosial berpunca daripada ceteknya ilmu
dan kurangnya pengamalan Islam itu sendiri. Bahkan, tambah beliau, kemelut yang berlaku kepada umat manusia termasuk kegagalan sistem ekonomi
akhir-akhir ini adalah disebabkan manusia tidak mahu mengamalkan sistem yang
sesuai dengan fitrah kehidupan mereka, dan mereka pula tidak bersedia mengakui
kegagalan tersebut.
4.1 Mendidik dan Menjaga kemaslahatan manusia
Syariah
diturunkan Allah merupakan satu kaedah Allah mendidik manusia dalam menghadapi
pelbagai ujian dan cabaran kehidupan. Kehidupan di dunia ini yang penuh dugaan
ini pasti akan menguji dan membezakan tahap keimanan kepada Allah. Amal ibadah.
Syariat dan pelbagai lagi memainkan peranan untuk mendidik manusia secara tidak
langsung agar mampu menjadi anggota masyarakat yang berguna dan mampu
memeberikan sumbangan dalam keluarga. Sepertimana firman Allah dalam surah
Al-Kahfi : 7
$¯RÎ) $oYù=yèy_ $tB n?tã ÇÚöF{$# ZpoYÎ $ol°; óOèduqè=ö7oYÏ9 öNåkr& ß`|¡ômr& WxyJtã ÇÐÈ
“ Sesungguhnya Kami telah
jadikan apa Yang ada di muka bumi sebagai perhiasan bagi Nya, kerana Kami
hendak menguji mereka, siapakah di antaranya Yang lebih baik amal nya”
Syariah
Islam juga turut bertujuan untuk menjaga kemaslahatan umat manusia. Selain itu ia juga adalah untuk menegakkan keadilan
di antara manusia, serta menyelamatkan mereka dari terlibat dalam hal-hal yang
bersifat kejam dan merosakkan. Oleh kerana itu, jika kita teguh dan
beriltizam melaksanakan ajaran Islam akan terpeliharalah keharmonian insan dan
alam di mana dia hidup di dalamnya.
Syariah
Islam diturunkan untuk menjaga kemaslahatan umat manusia. Sekiranya kita
berpegang teguh dengan dan beriktikad dalam melaksanakan segala suruhan
Islam maka akan terpeliharalah
keharmonian kehidupan dan terselamat biar di mana juga berada.
4.2 Memelihara lima asas syariah
Memelihara lima asas dalam syariah yang
kita kenali sebagai maqasid syariah iaitu menjaga agama, nyawa, akal, maruah
dan harta. Menghayati dan memelihara lima perkara ini akan dapat mendisiplinkan
diri terhadap Allah dan segala perintah dan segala tegahan nya dan mampu
menjaga hubungan dalam masyarakat. Di samping itu maqasid syariah juga mampu
membendung masyarakat dari melakukan
jenayah dengan adanya undang-undang Islam seperti hudud, qisas dan takzir. Mematuhi
syariah Islam mampu membawa
manusia ke jalan kebenaran. Seruan kebenaran ini amat sesuai untuk mengembangkan fitrah asal
manusia serta membimbing ke arah kebenaran. Seperti mana firman Allah dalam
surah An- Nisaa’; 165
Wxß tûïÎÅe³t6B tûïÍÉYãBur xy¥Ï9 tbqä3t Ĩ$¨Z=Ï9 n?tã «!$# 8p¤fãm y÷èt/ È@ß9$# 4 tb%x.ur ª!$# #¹Ítã $VJÅ3ym ÇÊÏÎÈ
“ Rasul-rasul (yang Kami
telah utus kan itu semuanya) pembawa khabar gembira (kepada orang-orang Yang
beriman), dan pembawa amaran (kepada orang-orang Yang kafir dan Yang berbuat
maksiat), supaya tidak ada bagi manusia sesuatu hujah (atau sebarang alasan
untuk berdalih pada hari kiamat kelak) terhadap Allah sesudah mengutus kan
Rasul-Rasul itu. dan (ingatlah) Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana”
Syariah yang diwahyukan Allah melalui Rasul mengajak manusia agar mentauhidkan Allah dan
menghindarkan diri dari terjebak melakukan kerosakan pada diri sendiri,
masyarakat, negara mahupun pada maruah agama Islam itu sendiri. Syariat Islam yang dibawa oleh Nabi
Muhammad yang menunjukkan kaedah
hubungan manusia kepada Tuhannya serta mengatur manusia agar mengesakan
penciptanya dengan menyembah Allah semata-mata dan tidak mensyirikkan-Nya
dengan apa juga seperti mana firman Allah dalam surah Al- Dzariyaat : 56
$tBur àMø)n=yz £`Ågø:$# }§RM}$#ur
wÎ)
Èbrßç7÷èuÏ9
ÇÎÏÈ
yang bermaksud “ Dan (ingatlah) Aku tidakmenciptakan jin dan
manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepada Ku”
4.3 Membimbing manusia ke arah kebenaran
Syariah
yang diwahyukan Allah melalui Rasul-Rasulnya mengajak manusia agar mentauhidkan
Allah dan membimbing manusia ke arah kebenaran. Berita gembira tentang balasan
melakukan kebaikan mematuhi syariat Allah akan menguatkan lagi iltizam untuk melaksanakan perintah Allah dan
menjauhi perkara-perkara yang akan merosakkan akidah. Sepertimana firman Allah
dalam surah Al- An’aam : 153:
¨br&ur #x»yd ÏÛºuÅÀ $VJÉ)tGó¡ãB çnqãèÎ7¨?$$sù ( wur (#qãèÎ7Fs? @ç6¡9$# s-§xÿtGsù öNä3Î/ `tã ¾Ï&Î#Î7y 4 öNä3Ï9ºs Nä38¢¹ur ¾ÏmÎ/ öNà6¯=yès9 tbqà)Gs? ÇÊÎÌÈ
“ Dan Bahawa Sesungguhnya
Inilah jalan Ku (ugama Islam) Yang betul
lurus, maka hendaklah kamu menurutnya; dan janganlah kamu menurut menurut
jalan-jalan (yang lain dari Islam), kerana jalan-jalan (yang lain itu)
mencerai-beraikan kamu dari jalan Allah, Dengan Yang demikian itulah Allah
perintahkan kamu, supaya kamu bertakwa”
Syariah Islam juga memperkukuhkan kelemahan sistem perundangan
manusia kerana sistem perundangan yang ada dalam syariah itu bersifat syumul
dan lengkap. Justeru memilih perundangan manusia dan mengetepikan syariah akan menyebabkan berlaku pelbagai perkara
yang di luar tabii manusia itu sendiri. Mengetepikan hukum syariah pasti akan
mengundang bencana kepada diri manusia itu sendiri. Dalam surah Al Maidah ayat
44, 45 dan 47 jelas menerangkan kiasan mereka yang menolak hukum syariah Allah.
Seperti mana firman Allah dalam surah Al Maidah : 44
`tBur óO©9 Oä3øts !$yJÎ/ tAtRr& ª!$# y7Í´¯»s9'ré'sù ãNèd tbrãÏÿ»s3ø9$# ÇÍÍÈ
Yang
tidak menghukum Dengan apa Yang telah diturunkan oleh Allah (kerana
mengingkarinya), maka mereka itulah orang-orang kafir.
5.0
PERANAN SIFAT SYUMUL SYARIAH
Menurut Zaid Kamaruddin dalam ucapannya
ketika Seminar berjudul 'Gejala Sosial: Syariah Jalan Penyelesaian', Zaid mengatakan
bahawa gejala sosial berpunca daripada ceteknya ilmu dan kurangnya pengamalan
Islam itu sendiri. Bahkan, tambah beliau, kemelut yang
berlaku kepada umat manusia termasuk kegagalan sistem ekonomi akhir-akhir ini
adalah disebabkan manusia tidak mahu mengamalkan sistem yang sesuai dengan
fitrah kehidupan mereka, dan mereka pula tidak bersedia mengakui kegagalan
tersebut. Dalam menjalani kehidupan sebagai hamba Allah syariah yang syumul
mampu membimbing manusia menjalani ibadah dengan langkap dan sempurna. Syariah
Islam merupakan jalan penyelesaian dalam mengatasi pelbagai isu yang merosakkan
akhlak dan akidah umat Islam pada masa kini.
5.1 Menjamin
keselamatan nyawa dan anggota badan
manusia
Jaminan
terhadap keselamatan amat-amat dititik beratkan dalam Islam kerana Allah
sendiri dalam Al Quran jelas melarang sama ada diri sendiri atau orang lain
dari melakukan perbuatan yang boleh mengancam keselamatan. Bagaimana syariah menjaga keselamatan dengan melarang
keras tindakan yang boleh mencederakan diri dan mengancam keselamatan generasi
manusia. Bagaimana masa kini perbuatan membunuh dan melakukan kezaliman semakin
berleluasa. Sekiranya kita mengambil berat tentang kepentingan maqasid syariah
ini pasti kezaliman seperti yang kita ketahui antaranya pembunuhan kejam yang
dilakukan ke atas mangsa-mangsa pembunuhan kejam yang membabitkan perasaan
dendam, iri hati dan sebagainya dapat dielakkan. Allah berfirman dalam surah An – Nisaa’ :29
tentang larangan memiliki sikap yang memungkinkan melakukan kezaliman ke atas
keselamatan nyawa dan tubuh badan.
wur (#þqè=çFø)s? öNä3|¡àÿRr& 4 ¨bÎ) ©!$# tb%x. öNä3Î/ $VJÏmu ÇËÒÈ
“ dan janganlah kamu
berbunuh-bunuhan sesama sendiri. Sesungguhnya Allah sentiasa Mengasihani kamu”
Keselamatan
dan nyawa manusia adalah hak mutlak
Allah dan di dalam Islam sendiri ketetapan dalam syariah menentukan hukuman
qisas ke atas sesiapa yang melakukan kezaliman sama ada mencederakan atau
membunuh seperti mana di Malaysia kini trend menyimbah asid ke anggota badan
mangsa kian berleluasa. Sekiranya mereka yang ditangkap dihukum balas ( qisas )
pasti kezaliman terbabit dapat dibendung dalam masyarakat.
5.2 Menjamin
kemurnian fikiran dan kewarasan akal
Akal
merupakan anugerah Allah buat manusia yang paling berharga. Kerana adanya akallah menyebabkan manusia
dipilih untuk menjadi khalifah Allah.
Orang yang akalnya tidak waras dikecualikan daripada melakukan sebarang ibadah.
Disebabkan itu keperluan menjaga akal agar sentiasa waras di tuntut oleh
syariat agar mampu berfikir dan bertindak di atas landasan yang sewajarnya.
Disebabkan itulah kenapa Islam mengharamkan arak dan juga perkara-perkara yang
boleh menjejas kewarasan akal kerana akal yang dikuasai nafsu dan syaitan akan
bertidak di luar tabii yang sewajarnya. Firman Allah dalam surah Al Maidah : 90
jelas menerangkan tentang keburukan meminum arak dan sebagainya.
$pkr'¯»t tûïÏ%©!$# (#þqãYtB#uä $yJ¯RÎ) ãôJsø:$# çÅ£øyJø9$#ur Ü>$|ÁRF{$#ur ãN»s9øF{$#ur Ó§ô_Í ô`ÏiB È@yJtã Ç`»sÜø¤±9$# çnqç7Ï^tGô_$$sù öNä3ª=yès9 tbqßsÎ=øÿè? ÇÒÉÈ
“ Wahai orang-orang Yang beriman! Bahawa Sesungguhnya arak, dan
judi, dan pemujaan berhala, dan mengundi nasib Dengan batang-batang anak panah,
adalah (Semuanya) kotor (keji) dari perbuatan syaitan. oleh itu hendaklah kamu
menjauhinya supaya kamu berjaya”
Apabila
akal di luar kewarasan maka berlakulah perbuatan sumbang seperti perzinaan,
pergaduhan dan mengakibatkan berkesinambungan dosa-dosa yang lain seperti
mengandung anak di luar nikah dan mengakibatkan berlakunya pembuangan bayi.
Disebabkan itulah syariah juga turut menjaga kehormatan dan maruah diri agar
mampu menjaga kehormatan dan harga
diri. Larangan Allah jelas dengan
hukuman yang amat berat ke atas sesiapa yang merosakkan akal dengan mengambil
dadah atau meminum arak dengan hukuman sebatan yang mampu menjadi pengajaran
agar menjauhi larangan Allah yang terkandung pelbagai hikmah.
KESIMPULAN
Secara keseluruhannya, konsep akidah amat mudah
dipelajari dan difahami secara umum kepada sesiapa sahaja yang ingin
mengamalkan akidah secara istiqamah (berterusan). Secara tidak langsung,
masyarakat yang mengamalkan konsep akidah yang betul akan melahirkan sebuah
negara yang tinggi ilmu, amal dan akhlaknya. Menurut Mohd Kamal Mohd Rathi ( 2010 ) menyatakan hanya syariah
yang bersifat syumul
mampu memastikan perkara makruf
di laksanakan dan mencegah
perkara mungkar. Usaha-usaha yang dijalankan untuk melakukan kebaikan
mestilah seiring dengan usaha untuk mencegah kemungkaran. Menurutnya lagi setiap ahli masyarakat perlu ada kesedaran dan
melaksanakan tanggungjawab menyeru
kebaikan dan mencegah kemungkaran
sepertimana yang digariskan dalam Islam,
Firman Allah tentang membentuk masyarakat agar saling menegakkan
kebaikan dan mencegah kemungkaran dalam
masyarakat seperti yang terkandung dalam Surah Ali - Imran : 110
öNçGZä. uöyz >p¨Bé& ôMy_Ì÷zé& Ĩ$¨Y=Ï9 tbrâßDù's? Å$rã÷èyJø9$$Î/ cöqyg÷Ys?ur Ç`tã Ìx6ZßJø9$# tbqãZÏB÷sè?ur «!$$Î/
“ Kamu
(Wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat Yang dilahirkan bagi (faedah)
umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat Segala perkara Yang baik dan
melarang daripada Segala perkara Yang salah (buruk dan keji), serta kamu pula
beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman)”
Apabila
Syariat Islam yang syumul ini dilaksanakan dan dihayati maka ia sudah pasti
akan menjanjikan sesuatu yang bermakna buat sesebuah masyarakat itu. Syariah
bukan sahaja memelihara agama bahkan mampu memelihara akal, keturunan dan juga
harta. Pelaksanaan syariah yang menepati kehendak Islam secara tidak langsung
mengukuhkan ketauhidan kepada Allah
kerana syariat dan tauhid adalah seperti isi dan kuku yang saling lengkap
melengkapi. Berbahagialah mereka yang melaksanakan syariah Allah. Konsep
syariah yang bersifat syumul ini adalah jawapan
untuk segala masalah dan pelbagai perselisihan yang ada dalam kehidupan
kita.
Ulasan
Catat Ulasan